28 червня 2023 року у виданні University World News опубліковано матеріал – “University leaders fear rankings reinforce inequities” за авторства Дезмонда Томпсона (Desmond Thompson).
Автор статті повідомляє, що нещодавно керівники університетів з усього світу зібралися на Глобальній раді лідерів університетів у Гамбурзі щоб обговорити проблеми, пов’язані з негативним впливом світових рейтингів університетів, а також необхідність сталої співпраці. Зокрема, лідери закладів вищої освіти (ЗВО) висловили побоювання, що рейтинги сприяють нездоровій конкуренції, закріплюючи соціальну нерівність і глобальні наукові диспропорції. Вони закликали до проведення науково обґрунтованих досліджень щодо впливу конкуренції та співпраці в університетах і наголосили на важливості збалансування цих процесів на користь суспільства, науки та майбутніх поколінь.
Дискусії базувалися на результатах комплексного дослідження, проведеного в Університеті Осло, яке вивчало конкуренцію та співпрацю 27 університетів із 15 країн світу. Дослідження показало, що в той час як глобальні виклики, такі як пандемія та кліматична криза, спонукали до посилення співпраці, конкуренція також посилилася. Університети в усьому світі змагаються за таланти, кошти та репутацію. Лідери ЗВО визнали взаємодоповнюючий характер конкуренції та співпраці, але попередили, що останні події загрожують порушити баланс.
Академічна свобода стала ключовим питанням під час дискусій, і учасники звернули увагу на загрози, з якими стикаються навчальні заклади в багатьох країнах. Вони підкреслили важливість об’єднання зусиль університетів для захисту академічної свободи від внутрішніх і зовнішніх порушень. Для цього університети повинні зберігати інституційну автономію й виступати за узгоджену політику урядів і державних органів, заохочуючи відповідальну конкуренцію і сприяючи міцній, стійкій та інклюзивній академічній співпраці.
У відповідь на зростаючий скептицизм щодо рейтингів університетські лідери закликали до альтернативних показників інституційної ефективності, які б надавали пріоритет якісним дослідженням, викладанню, обслуговуванню громади, економічному та соціальному впливу, сталому розвитку та “зеленому” переходу. Вони наголосили на необхідності активної взаємодії університетів із суспільством, інформування про їх внесок у суспільство, а також розбудови довіри та доступу до них у своїх громадах.
Гамбурзька декларація також підкреслила важливість стратегічних інституційних партнерств, заснованих на довгострокових зобов’язаннях і довірі, як в академічних колах, так і поза ними. Університети повинні прагнути до диверсифікації та багатосторонніх мереж, щоб забезпечити стабільну міжнародну співпрацю. Рівноправні партнерства, особливо між ЗВО Глобальної Півночі та Глобального Півдня, були визначені як вирішальні для ефективного реагування на глобальні виклики.
Декларація закликала університети заохочувати міждисциплінарну співпрацю в дослідженнях, викладанні, адмініструванні та розподілі ресурсів. Вона також закликала університетських керманичів виступати за внесення змін у політичні інструменти для просування гуманітарних і соціальних наук поряд із STEM-дисциплінами, які часто стають пріоритетними в конкурентних механізмах.
Занепокоєння, висловлене керівниками університетів у Гамбурзі, збігається з поширеною тенденцією скептичного ставлення до рейтингів, що спостерігається в різних країнах. Деякі університети відмовляються надавати дані рейтинговим агентствам, посилаючись на те, що останні не можуть відобразити справжній досвід студентів або інституційні пріоритети. Натомість університети заохочуються до висвітлення досягнень у співпраці в царині сталого розвитку як більш ефективного способу комунікації свого внеску в розвиток громади.
Отже, Гамбурзька декларація наголошує на необхідності сталих партнерств, реформування методологій складання рейтингів, захисту академічної свободи та забезпечення того, щоб університети залишалися своєрідними «оплотами істини», протистояли дезінформації та дискредитації інтелектуальної праці, просуваючи при цьому демократичні цінності та глобальну співпрацю.
Детальніше за посиланням:
https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20230629104003226&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=GLNL0746